Het eind van de oriëntatieperiode is in zicht, wat betekent dat de
projectgroep een terugblik en een vooruitblik gaat schrijven. De
terugblik is met name gericht op de leermomenten de afgelopen 4 weken,
en de vooruitblik uiteraard op wat dit concreet inhoudt voor de
aankomende manifestatie.
Een beschrijving van datgene wat jullie over de groepering hebben geleerd
De
projectgroep heeft zelf gekozen voor de groepering sociale minima,
omdat de projectgroep van mening was (en is) dat er bijzonder veel te
leren is over deze groepering. Met name omdat bijna iedereen binnen de
projectgroep aan het begin van deze periode van mening was niemand te
kennen binnen deze groepering. Het zoeken naar een persoon om te
interviewen was hierdoor direct een confrontatie, aangezien iedereen
binnen de projectgroep toch iemand kon binnen de directe omgeving, die
tot deze groepering behoorde. Dit is zeker een confronterend moment
geweest voor de projectgroep, omdat het hierdoor meteen wel erg dichtbij
kwam. Dit is een eerste stap geweest in de verandering van de
beeldvorming, omdat het van een 'ver-van-mijn-bed-show' ging naar iets
wat in persoonlijke kringen speelt. Ook het feit dat een aantal
geïnterviewde personen niet eerder verteld hadden over hun situatie in
verband met schaamte was best heftig.
Voorafgaand aan dit project
heeft de doelgroep hun eigen vooroordelen en beeldvorming in kaart
moeten brengen. Hierbij kwam de groep tot de conclusie dat er geen zware
negatieve vooroordelen heersten, met name omdat de groepering erg
onbekend was voor de projectgroep. Door het doen van praktijkonderzoek
(bezoeken aan instellingen, colleges en het afnemen van de interviews)
is de beeldvorming van de projectgroep zeker veranderd. Het doen van
praktijkonderzoek heeft hierbij gezorgd voor een stukje enthousiasme
door persoonlijk contact en het opdoen van verschillende theorieën
tijdens de hoorcolleges heeft de projectgroep echt aan het denken gezet.
Het
meest opvallende dat de projectgroep over de groepering heeft geleerd
is dat deze bijzonder divers is. Man, vrouw, jong, getrouwd, met of
zonder kinderen, oud, hoog of laagopgeleid, verschillende etniciteiten:
enzovoort. Er zijn vele aspecten die een identiteit vormen en dit zorgt
er ook voor dat er veel verschillen zijn binnen de doelgroep.
Vanuit
de praktijkervaring heeft de projectgroep ook geleerd dat er helaas
weinig aandacht is voor het persoonlijke aspect van de doelgroep. Er is
sprake van veel vooroordelen, ook binnen de instanties waar de doelgroep
mee te maken krijgt. Het stukje Mens ontbreekt hierin, en dat motiveert
ons als toekomstig Social Workers om deze doelgroep goed neer te zetten
bij de manifestatie en recht te doen aan alle individuen binnen deze
groepering.
Een zelfbeoordeing
In dit blok
hebben de modulevoorzitters besloten opdrachten te koppelen aan de
hoorcolleges, om zo verdieping binnen de theorie te krijgen. De
projectgroep heeft deze opdrachten samen met elkaar gemaakt en de
bijbehorende theorieën besproken. Dit heeft tot nieuwe inzichten geleid,
met name over hoe beeldvorming tot stand komt en de gevolgen hiervan
binnen de maatschappij. Ook voorafgaand aan het afnemen van het
interview heeft een stukje theorieverdieping plaatsgevonden. Hierbij
heeft met name de theorie vanuit het hoorcollege Psychologie over
beeldvorming invloed gehad: de projectgroep heeft gebruik gemaakt van de
diversiteitscirkel, het OCEAN-model en de 9 leefgebieden om tot een zo
divers mogelijk beeld te komen van de doelgroep.
Naast
het stukje theorie is de projectgroep veel de praktijk in geweest. Zo
zijn er bezoeken geweest bij verschillende instanties, contact geweest
met personen uit de doelgroep zelf en hebben gesprekken met
ervaringsdeskundigen plaatsgevonden. Dit in combinatie met de theorie
heeft gezorgd voor een breed beeld bij de projectgroep. Door de praktijk
in te gaan werden bepaalde delen van de theorie bevestigd/herkend door
professionals en/of ervaringsdeskundigen.
Door deze mix
van theorie en gedegen praktijkonderzoek vindt de projectgroep dat er
voldoende oriëntatie heeft plaatsgevonden om te kunnen starten aan de
manifestatie.
Vooruitblik op de manifestatie
Wat
de projectgroep met name heeft meegenomen vanuit de praktijk is dat er
weinig aandacht is voor de persoonlijke factoren die spelen binnen de
doelgroep. Vaak wordt alleen het kenmerkende probleem (geld) aangepakt
en hetgeen dat er omheen speelt niet. Voor de projectgroep is het dan
ook belangrijk om juist wel deze persoonlijke touch aan de manifestatie
te geven, en de bezoekers te laten zien dat er achter ieder persoon
binnen deze doelgroep een verhaal schuil gaat.
Ook het naar voren
brengen van de positieve punten (krachten) van deze groepering vindt de
projectgroep belangrijk. Dit omdat er vanuit het onderzoek gebleken is
dat er veelal negatieve beeldvorming heerst rondom deze doelgroep. Dit
komt ook doordat er weinig direct contact is tussen de doelgroep en
mensen met vooroordelen. De projectgroep hoopt dan ook door het
uitnodigen van personen uit deze doelgroep mensen met elkaar in
verbinding te brengen. Dit kan onderbouwd worden vanuit de contacttheorie: wanneer mensen geen contact met elkaar hebben zal een beeldvorming langer in stand blijven dan wanneer mensen wel contact met elkaar hebben. Wil je vooroordelen bij mensen wegnemen zul je moeten insteken op de overeenkomsten tussen de personen. (Zimbardo, 2013) Hier heeft de projectgroep al enkele personen
voor in gedachte.
Bedoeling van de projectgroep is ook
om niet direct zichtbaar te maken om welke doelgroep het gaat, om niet
direct een sticker te plakken. Zo wordt de doelgroep hopelijk als
individu bekeken en niet als onderdeel van de doelgroep, met alle
bijbehorende vooroordelen.
Tijdens de interviews heeft de
projectgroep ook aan de geïnterviewden gevraagd hoe zij zelf gezien
willen worden met betrekking tot deze manifestatie. Deze wensen zullen
ook meegenomen worden.
Bronnen:
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V., Moons, A., Bouman, G., & Caffin, E. (2013). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson
Geen opmerkingen:
Een reactie posten