Terugblik/vooruitblik

Het eind van de oriëntatieperiode is in zicht, wat betekent dat de projectgroep een terugblik en een vooruitblik gaat schrijven. De terugblik is met name gericht op de leermomenten de afgelopen 4 weken, en de vooruitblik uiteraard op wat dit concreet inhoudt voor de aankomende manifestatie.

Een beschrijving van datgene wat jullie over de groepering hebben geleerd
De projectgroep heeft zelf gekozen voor de groepering sociale minima, omdat de projectgroep van mening was (en is) dat er bijzonder veel te leren is over deze groepering. Met name omdat bijna iedereen binnen de projectgroep aan het begin van deze periode van mening was niemand te kennen binnen deze groepering. Het zoeken naar een persoon om te interviewen was hierdoor direct een confrontatie, aangezien iedereen binnen de projectgroep toch iemand kon binnen de directe omgeving, die tot deze groepering behoorde. Dit is zeker een confronterend moment geweest voor de projectgroep, omdat het hierdoor meteen wel erg dichtbij kwam. Dit is een eerste stap geweest in de verandering van de beeldvorming, omdat het van een 'ver-van-mijn-bed-show' ging naar iets wat in persoonlijke kringen speelt. Ook het feit dat een aantal geïnterviewde personen niet eerder verteld hadden over hun situatie in verband met schaamte was best heftig.
Voorafgaand aan dit project heeft de doelgroep hun eigen vooroordelen en beeldvorming in kaart moeten brengen. Hierbij kwam de groep tot de conclusie dat er geen zware negatieve vooroordelen heersten, met name omdat de groepering erg onbekend was voor de projectgroep. Door het doen van praktijkonderzoek (bezoeken aan instellingen, colleges en het afnemen van de interviews) is de beeldvorming van de projectgroep zeker veranderd. Het doen van praktijkonderzoek heeft hierbij gezorgd voor een stukje enthousiasme door persoonlijk contact en het opdoen van verschillende theorieën tijdens de hoorcolleges heeft de projectgroep echt aan het denken gezet.

Het meest opvallende dat de projectgroep over de groepering heeft geleerd is dat deze bijzonder divers is. Man, vrouw, jong, getrouwd, met of zonder kinderen, oud, hoog of laagopgeleid, verschillende etniciteiten: enzovoort. Er zijn vele aspecten die een identiteit vormen en dit zorgt er ook voor dat er veel verschillen zijn binnen de doelgroep.

Vanuit de praktijkervaring heeft de projectgroep ook geleerd dat er helaas weinig aandacht is voor het persoonlijke aspect van de doelgroep. Er is sprake van veel vooroordelen, ook binnen de instanties waar de doelgroep mee te maken krijgt. Het stukje Mens ontbreekt hierin, en dat motiveert ons als toekomstig Social Workers om deze doelgroep goed neer te zetten bij de manifestatie en recht te doen aan alle individuen binnen deze groepering.

Een zelfbeoordeing
In dit blok hebben de modulevoorzitters besloten opdrachten te koppelen aan de hoorcolleges, om zo verdieping binnen de theorie te krijgen. De projectgroep heeft deze opdrachten samen met elkaar gemaakt en de bijbehorende theorieën besproken. Dit heeft tot nieuwe inzichten geleid, met name over hoe beeldvorming tot stand komt en de gevolgen hiervan binnen de maatschappij. Ook voorafgaand aan het afnemen van het interview heeft een stukje theorieverdieping plaatsgevonden. Hierbij heeft met name de theorie vanuit het hoorcollege Psychologie over beeldvorming invloed gehad: de projectgroep heeft gebruik gemaakt van de diversiteitscirkel, het OCEAN-model en de 9 leefgebieden om tot een zo divers mogelijk beeld te komen van de doelgroep.

Naast het stukje theorie is de projectgroep veel de praktijk in geweest. Zo zijn er bezoeken geweest bij verschillende instanties, contact geweest met personen uit de doelgroep zelf en hebben gesprekken met ervaringsdeskundigen plaatsgevonden. Dit in combinatie met de theorie heeft gezorgd voor een breed beeld bij de projectgroep. Door de praktijk in te gaan werden bepaalde delen van de theorie bevestigd/herkend door professionals en/of ervaringsdeskundigen.

Door deze mix van theorie en gedegen praktijkonderzoek vindt de projectgroep dat er voldoende oriëntatie heeft plaatsgevonden om te kunnen starten aan de manifestatie.

Vooruitblik op de manifestatie
Wat de projectgroep met name heeft meegenomen vanuit de praktijk is dat er weinig aandacht is voor de persoonlijke factoren die spelen binnen de doelgroep. Vaak wordt alleen het kenmerkende probleem (geld) aangepakt en hetgeen dat er omheen speelt niet. Voor de projectgroep is het dan ook belangrijk om juist wel deze persoonlijke touch aan de manifestatie te geven, en de bezoekers te laten zien dat er achter ieder persoon binnen deze doelgroep een verhaal schuil gaat.

Ook het naar voren brengen van de positieve punten (krachten) van deze groepering vindt de projectgroep belangrijk. Dit omdat er vanuit het onderzoek gebleken is dat er veelal negatieve beeldvorming heerst rondom deze doelgroep. Dit komt ook doordat er weinig direct contact is tussen de doelgroep en mensen met vooroordelen. De projectgroep hoopt dan ook door het uitnodigen van personen uit deze doelgroep mensen met elkaar in verbinding te brengen. Dit kan onderbouwd worden vanuit de contacttheorie: wanneer mensen geen contact met elkaar hebben zal een beeldvorming langer in stand blijven dan wanneer mensen wel contact met elkaar hebben. Wil je vooroordelen bij mensen wegnemen zul je moeten insteken op de overeenkomsten tussen de personen. (Zimbardo, 2013) Hier heeft de projectgroep al enkele personen voor in gedachte.

Bedoeling van de projectgroep is ook om niet direct zichtbaar te maken om welke doelgroep het gaat, om niet direct een sticker te plakken. Zo wordt de doelgroep hopelijk als individu bekeken en niet als onderdeel van de doelgroep, met alle bijbehorende vooroordelen.
Tijdens de interviews heeft de projectgroep ook aan de geïnterviewden gevraagd hoe zij zelf gezien willen worden met betrekking tot deze manifestatie. Deze wensen zullen ook meegenomen worden.

Bronnen: 

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V., Moons, A., Bouman, G., & Caffin, E. (2013). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten