dinsdag 24 juni 2014

Activiteiten manifestatie

Wanneer de bezoeker onze kraam bezoekt doorloopt hij de volgende activiteiten:

1. De bezoeker komt aan bij een blanco kraam waar niet op vermeld wordt om welke groepering dit gaat. Op deze manier kan de bezoeker zich nog geen beeld vormen van de groepering die de projectgroep in kaart brengt.

2.De bezoeker loopt vervolgens door naar spel 1: het rad van diversiteit. In dit rad zitten alle aspecten van de diversiteitscirkel. Het is de bedoeling dat de bezoeker aan het rad draait en daarbij dus uitkomt op één aspect van de cirkel. Bij ieder aspect van de cirkel stelt de projectgroep een vraag aan de bezoeker bijvoorbeeld: "Welke religie hebt u?" Het is de bedoeling dat de bezoeker hierdoor ervaart hoe het is om persoonlijke informatie te delen. Hetgeen dat de bezoeker vertelt wordt op een pizzapunt geschreven in dezelfde kleur als het aspect van de diversiteitscirkel. Dit wordt op de bezoeker geplakt, zodat deze ervaart hoe het is om geëtiketteerd te worden. Om dit voor de bezoeker acceptabeler te maken zal de projectgroep zelf ook met persoonlijke informatie opgeplakt rondlopen.
Door het spelen van een spel met de diversiteitscirkel krijgt de bezoeker ook inzicht in het intersectionele denken: een mens is immers meer dan 1 zichtbaar aspect. 

Koppeling naar spel 2: In de witte rand van het rad staan ingrediënten. Per beantwoorde vraag krijgt de bezoeker één ingrediënt. Afhankelijk van hoeveel vragen de bezoeker wil beantwoorden krijgt hij een hoeveelheid ingrediënten mee (op plastic kaartjes) naar spel 2.

3. De bezoeker loopt vervolgens door naar spel 2: het voedselpakket. Bij spel 1 heeft de bezoeker een aantal ingrediënten uit het Voedselpakket kunnen verdienen. De bezoeker krijgt allereerst de mogelijkheid in het aangeboden voedselpakket te kijken om een stukje inzicht te krijgen in wat daar allemaal in zit. De bezoeker krijgt op dat moment ook aanvullende informatie van de projectgroep over het voedselpakket, de inhoud en de Voedselbank.
Het is de bedoeling/uitdaging dat de bezoeker met de ingrediënten die hij/zij verdiend heeft een zo origineel mogelijk gerecht samen stelt. Op deze manier ervaart de bezoeker de kracht van de groepering: aanpassingsvermogen en creativiteit. Het moeten doen met hetgeen dat je hebt.

4. De bezoeker komt bij de zwarte muur en wordt gevraagd om zijn/haar ervaring op te schrijven op een stuk wit papier en dit op de muur te hangen. Hierbij gaat de projectgroep in gesprek met de bezoeker over diens mening en ervaringen. Wat vond de bezoeker van het feit dat de groepering niet bekend werd gemaakt? Wat vond de bezoeker van de spellen?

Ook krijgt de bezoeker hier een versnapering aangeboden om de bezoeker te bedanken voor zijn/haar deelname.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten