dinsdag 3 juni 2014

Janna C.

Janna C. is een vierdejaars Social Work student en heeft vorig jaar stage gelopen bij de Kredietbank Limburg te Maastricht. De kredietbank helpt mensen met een financieel probleem waar ze zelf (niet) meer uitkomen, en bij het voorkomen daarvan. Hierbij werkt de kredietbank samen met verschillende instanties, zoals bijvoorbeeld het maatschappelijk werk. Vaak worden mensen via maatschappelijk werk doorgestuurd of mensen komen op eigen initiatief naar de kredietbank. De kredietbank is dan ook geheel vrijwillig. Er word wel een bepaalde inzet, medewerking en het naleven van de regels verwacht. Zo moet worden gereageerd op de brieven en moeten afspraken met alle betrokken instanties nagekomen worden.


Zodra mensen zich aanmelden bij de kredietbank wordt als eerst bekeken naar de mogelijkheden van deze persoon. Is de persoon niet in staat om zelf de problematiek op te lossen? Op welke manier kan de kredietbank deze persoon helpen? Zo kan er een cursus over hoe om te gaan met geld aangeboden worden. Ook kan de kredietbank je helpen aan de hand van een schuldhulpverleningstraject. Mensen kunnen zelf hun rekeningen blijven betalen met ondersteunde hulp en gesprekken, of alles uit handen geven. Dit is hun eigen keuze.


Het is Janna C. opgevallen dat er weinig aandacht is voor de Social Work kant van de problematiek die vaak speelt. Als Social Worker herken je vaak bepaalde signalen en ben je meer cliëntgericht aan het denken. Het systeem van de cliënt is enorm belangrijk. Doordat er vaker meerdere problemen spelen zijn Social Workers erg belangrijk in de schuldhulpverlening. De kredietbank kan je ook verder verwijzen naar bijvoorbeeld Mondriaan Verslavingszorg om aan andere onderliggende problematiek te werken voordat de schulden aangepakt kunnen worden.



We waren als groep geschrokken van het feit dat er maar weinig aandacht is voor de onderliggende problematiek van de cliënt. Naar onze mening zijn juist dit belangrijke aangrijpingspunten waar je ook voor in de toekomst veel verder mee komt. Iets wat Janna C. erg benadrukte was dat je als hulpverlener verder moet kijken dan de problematiek en echt de persoon moet leren kennen. Janna's cliënten vonden het prettig dat ze de tijd nam om met hen te spreken en echt een luisterend oor bood. Via de interviews voor Taaktoets 1 waren wij als groep er ook al achter gekomen dat mensen in de minima vaak niet gehoord worden en dit juist wel erg belangrijk is.
Al met al wat het een zeer interessant en leerzaam gesprek met Janna C. Zij heeft ons meer informatie over zowel de kredietbank en de doelgroep gegeven wat wij mee kunnen nemen naar Taaktoets 2; de Manifestatie.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten